4058 8020

Fysisk improvisation for klassiske musik-talenter

Vi kan altid lære noget fra 'andre verdener'

Deltagerne

Eleverne på MGK i Holstebro er engagerede unge musikere, der forbereder sig på en karriere inden for musik og kunst. MGK, eller Musikalsk Grundkursus, tilbyder en intensiv uddannelse i musikalske færdigheder, teori og praksis. Eleverne får mulighed for at fordybe sig i deres instrumenter, deltage i ensembler og udvikle deres kunstneriske talent gennem undervisning fra erfarne musikere.

Masterclassen

Workshoppen var en eftermiddags-aften session, hvor eleverne på MGK i Holstebro fik en inspirerende workshop om teatermetoder for at styrke deres udvikling som musikere. Workshoppen introducerede dem til forskellige teknikker fra teaterverdenen, der kan berige deres musikalske udtryk og scenetilstedeværelse.

Gennem øvelser i kropssprog, improvisation og karakterarbejde har eleverne fået nye værktøjer til at kommunikere mere effektivt med deres publikum og til at udforske deres kunstneriske potentiale på en ny måde.

Denne tværfaglige tilgang understreger MGK’s engagement i at give eleverne en bred og nuanceret uddannelse, der rækker ud over de traditionelle musikstudier.

Mesteren

Stig er uddannet skuespiller på Skuespillerskolen v/ Aarhus Teater i 2012.

Har medvirket i produktioner hos Aarhus Teater og Det Kgl. Teater og har senest været en fast del af ensemblet på Team Teatret i Herning, Danmarks ældste egnsteater, grundlagt i 1968. Her har han arbejdet indtil sommeren 2023, hvor han efter han har dedikeret sig helt til undervisning.

Siden han blev færdiguddannet, har han lagt meget af sin tid og energi i at viderebringe sin ekspertise udi skuespillets kunst, til unge, særligt i Jyllandsområdet, hvor han selv bor. Han har haft privatelever siden 2013 – og har hjulpet flere ind på skuespillerskolen. Derudover har han undervist på flere af de jyske talentudviklingslinjer

Deltagernes ord

  • Kommunikative færdigheder: Deltagerne rapporterede en forbedring i deres evne til at kommunikere og præsentere sig selv og deres musik, hvilket er afgørende for enhver performer.
  • Øget nysgerrighed: Workshoppen inspirerede flere deltagere til at udforske yderligere fagområder og teknikker uden for deres primære musikalske fokus.
  • Social og personlig refleksion: Deltagerne værdsatte også den sociale og personlige indsigt, de opnåede gennem øvelserne, som hjalp dem med bedre at forstå både sig selv og deres medstuderende.